[ Pobierz całość w formacie PDF ]

oświecone, by walezyć z podstawową alienacją - religijną. W religu widział
on nadbudowę ideologiczną warunków ekonomicznych. Wraz z obaleniem
kapitalistycznego systemu ekonomicznego rewolucja powinna zadać śmier-
telny cios chrześcijaństwu. Marks był ateistą bardziej z powodów psycholo-
gicznych i efektywnych nizli z przekonania racjonalistycznego. "Prawdziwe
szczęście świata - pisze Marks - wymaga, by religia została stłumiona, bo
szczęcie, które daje ludowi, jest tylko iluzoryczne".3z
100 101
Marks nie próbował nawet pisać o etyce i normach moralnych. Nie
posiadał się z wściekłości i oburzenia, gdy jakiś socjalista przyznał się do
uwzględniania demoralizujących "sentymentalizmów", jak miłosierdzie i hu-
manitaryzm. Dla tych, którzy chcieliby kierować się w życiu politycznym
"prawdą, moralnością i sprawiedliwością żywi bezgraniczną pogardę. Są to,
jego zdaniem, koncepeje, którymi należy się posługiwać przeeiw wszelkim
oponentom, lecz nigdy nie należy się nimi obarczać samemu.33
Marks zmarł w zwątpieniu. W dniu 20 V 1882 r. pisał do Engelsa: "Jak
niepotrzebne i puste jest życie, a jednocześnie jak bardzo pożądane".
Podobną osobistą nienawiścią do religii odznaczali się inni twórcy komu-
nizmu. Engels wzywał wraz z Marksem w "Manifeście komunistycznym" do
"usunięcia wszystkich religii i morałów".
Lenin pisał w 1905 r., że "religia jest gatunkiem złej wódki duchowej, w
której niewolnicy kapitału topią swoje ludzkie byty i żądania zmiany, dla
egzysteneji, która jest tak mało godna człowieka". Jeszcze wyrazniejszą rolę
w nienawiści do religii odeg34ły osobiste elementy afektywne u Stalina-
byłego seminarzysty z Tyflisu.
Michał Bakunin, człowiek, z którym Marks stworzył tzw. Pierwszą Mię-
dzynarodówkę, pisał: "Szatan jest pierwszym wolnomyślicielem i zbawcą
tego świata. Uwalnia on Adama i wyciska na jego czole znamię ludzkości i
109
wolności przez dokonanie nieposłuszeństwa". Pisząć zaś o programie rewo-
lucji, stwierdzał: "W tej rewolucji trzeba obudzić diabła u ludu i podnieść w
nim niskie nami tności. Bakunin podał także, że Proudhon, wielki m śliciel
socjalistyczny, w okresie przyjazni z Marksem był czeieielem szatana.
Proudhon w swojej pracy "O sprawiedliwości w rewolucji i w Kościele"
deklarował, że Bóg jest prototypem niesprawiedliwości. Pisał: "Dochodzimy
do poznania wbrew niemu, mamy dobre poczucie wbrew niemu, dochodzimy
do stowarzyszania się również wbrew niemu. Każdy krok człowieka do przo-
du jest zwycięstwem nad Bogiem, i dzięki temu osiąga on boskośE. Oto jego
egzaltacja: "B6g jest głupotą i podłością, Bóg jest hipokryzją i fałszem. Bóg
jeśt tyranią i ubóstwem, Bóg jest zły. Wszędzie gdzie ludzkość bije pokłony
przed ołtarzem, czyni ją niewolnikami królów i kapłanów i za to będzie
ludzkość potępiona... Przysięgam, o Boże, z ręką podniesioną ku niebu, że ty
nie jesteś niczym innym, jak tylko wykonawcą mego rozumu, berłem mojej
świadomości. Bóg jest najbardziej istotnie antycywilizacyjny, antyliberalny,
antyludzki".35 Marksizm - leninizm przez lata wywierał fascynujący wpływ na
rzesze ludzi. Do cech, które pomogły marksizmowi w zyskaniu tak wielkiej
popularności, należą:
- pozorne odrzucenie mistyki, romantycznośei i religii, a opowiedzenie
się za surowymi regułami naukowymi, co przemawiało głównie do intelektu-
alistów i ludzi o ambicjach racjonalistycznych;
- marksizm obwołał się jedynem pełnym humanizmem, mówił, że wszy-
stko jest dla człowieka, obiecywał człowiekowi spełnienie wszystkich jego
odwiecznych marzeń o "raju na ziemi", uwolnienie od zła, powszechną rów-
ność i braterstwo;
- marksizm uznał się za absolutnie prawdziwy światopogląd, który naueza
prawd stałych ostatecznych, nieprzezwyciężalnych przez żaden postęp, do-
gmatycznych.
Walory te odegrały bardzo ważną rolę w życiu niektórych jednostek.
Leon Kruczkowski pisał, że "socjalizm jest wiarą, która czyni ludzi leps mi
"7 '
gdyż wznosi ich ponad nich samych i wskazuje im cele ponad osobiste.
System wierzeń i twierdzeń komunistycznych zawartych w marksizmie-
leninizmie stał się świecką religią społeczeństw komunistyeznych. Historia,
proletariat, partia i jej najwyżsi przywódcy funkejonowały jako pojęeia rów-
noważne bóstwu lub świętości.
Mojses Hess, założyciel niemieckiej partii socjaldemokratycznej, który
przekonał Marksa do idei soejalizmu, pisał w swoim "Czerwonym Katechi-
zmie": "Czarne to kler!... Ci teologowie są najgorszymi z arystokracji. Kapłan
rzeczywiście wykłada książętom o uciskaniu ludu w imieniu Boga; po drugie
- uczy, by lud pozwolił się kierować i wyzyskiwać w imię Boga. Po trzecie
wreszcie - stworzył on sobie szczególnie z idei Boga - wygodne życie na ziemi,
110
radząć ludowi czekać na niebo. "Czerwony sztandar" ma być symbolem
permanentnej rewolucji aż do ostatecznego zwycięstwa klas pracujących we
wszystkich krajach cywilocowanych, aż do stworzenia czeiwonej republiki...
Rewolucja socjalistyczna jest mojÄ… religiÄ…... Skoro robotnicy opanujÄ… jeden
kraj, będą musieli pomóć swoim braciom w reszcie świata". W drugim
wydaniu swego "Katechizmu" dodaje, że "społeczeństwo socjalistyczne bę- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dona35.pev.pl