[ Pobierz całość w formacie PDF ]

przyczyn sprawczych, drugą celowych, musimy tu zwrócić uwagę na inną jeszcze harmonię między fizyczną
WWW.FILOZOF.PL  Studencki Serwis Filozoficzny
8
dziedziną natury, a moralną dziedziną Aaski, to znaczy między Bogiem jako budowniczym maszyny
wszechświata, a Bogiem jako monarchą boskiego Państwa " duchów.
88. Harmonia ta sprawia, i\ rzeczy wiodą do Aaski samymi drogami natury, i \e na przykład glob ten ma być
zniszczony i odnowiony sposobami naturalnymi w chwilach, gdy togo wymaga rząd duchów dla ukarania
jednych a nagrody drugich.
89. Mo\na jeszcze powiedzieć, \e Bóg jako budowniczy zadowala we wszystkim Boga jako prawodawcę, i \e
tedy grzechy muszą karę swą pociągać za sobą według porządku natury i na mocy samego mechanicznego
układu rzeczy; i \e tak samo piękne postępki uzyskają nagrodę sposobami mechanicznymi w stosunku do ciał,
chocia\ nie mo\e to i nie powinno zawsze następować natychmiast.
90. Wreszcie pod doskonałym tym rządem nie będzie dobrego postępku bez nagrody, ani złego bez kary, i
wszystko musi wyjść na dobre dobrym, to Jest tym, którzy nie są malkontentami w wielkim tym państwie,
którzy ufają Opatrzności, gdy spełnią swój obowiązek, i którzy kochają i naśladują jak nale\y Sprawcę
wszelkiego dobra, upodobawszy sobie rozpatrywanie jego doskonałości, według natury prawdziwej czystej
miłości, ka\ącej się radować szczęśliwością tego, co się kocha. Dlatego te\ osoby mądre i cnotliwe pracują nad
wszystkim co się zdaje odpowiadać woli boskiej domniemanej czyli uprzedniej, a jednak zadowalają się tym, co
Bóg faktycznie sprawia swą wolą tajemną. następczą i rozstrzygającą; uznając bowiem, \e gdybyśmy mogli
dostatecznie rozumieć porządek wszechświata, znalezlibyśmy, \e przechodzi on \yczenia najmądrzejszych, i \e
niemo\ebnością jest uczynić go lepszym ni\ Jest, nie tylko co do całości w ogóle, ale nawet co do nas samych w
szczególności, je\eli jesteśmy przywiązani jak nale\y do Sprawcy całości nie tylko jako do budowniczego i do
przyczyny sprawczej naszego bytu, ale tak\e jako do naszego Mistrza i do przyczyny celowej, która powinna
stanowić jedyny cel naszej woli, i która jedna mo\e nas uszczęśliwić. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dona35.pev.pl