[ Pobierz całość w formacie PDF ]
kowaniu poszczególnych zdarze’ do róÝnych systemów semiotycznych decyduje
scenariusz, a wi´c byt, w Saussure owskim rozumieniu, psychiczny . Teksty gru-
pujà si´ mi´dzy spontanicznoÊcià, brakiem scenariusza (incydent) a organizacjà, do-
minantà scenariusza (spektakl teatralny). Konwencja rozstrzyga, które to mianowi-
cie przedmioty sà rekwizytami, a które nie, kiedy ubiór jest po prostu ubiorem, a kie-
dy strojem, mundurem, kostiumem. Nie moÝna jednak twierdziç, Ýe substancja jest
w tym szeregu niewaÝna : substancja wycofuje si´ z udzia"u w róÝnicowaniu si´
tekstów, poniewaÝ sama w tym szeregu nie zawiera cech dostatecznie róÝnych.
Rozpatrzmy inny ciàg: ekspozycja malarska, teatr lalek, teatr znaku plastycznego (w
stylu Szajny), teatr aktorski, psychodrama (w stylu Grotowskiego lub psychodrama
75
szpitalna, lecznicza, psychiatryczna). Tutaj z kolei teksty sytuujà si´ mi´dzy dwoma
róÝnymi stanami substancji. Z jednej strony: Êwiat przedmiotów martwych (wysta-
wa malarska), na drugim kra’cu: Êwiat ludzi (psychodrama). W kolejnych tekstach
zmienia si´ relacja mi´dzy udzia"em cz"owieka a udzia"em rzeczy. Teatr lalek ukry-
wa obecnoÊç cz"owieka, ale kaÝe si´ jej domyÊlaç, teatr plastyczny ujawnia cz"owie-
ka, ale kr´puje go kostiumem, scenografià itd., teatr aktorski upodrz´dnia materi´
martwà, która staje si´ pos"uszna cz"owiekowi, wreszcie psychodrama to wy"àcze-
nie rzeczy z gry, rzeczy martwe znajdujà si´ tu jak gdyby poza tekstem, podobnie
jak poza tekstem znajdowa" si´ cz"owiek w ekspozycji malarskiej. Bezsprzecznie,
i w tym ciàgu konwencja steruje rozumieniem poszczególnych wypowiedzi, i tu tak-
Ýe liczà si´ stosunki stanów tworzywa. JednoczeÊnie: samo tworzywo wyznacza
granice tekstów i granice systemów semiotycznych przez te teksty reprezentowa-
nych.
Twierdzenie Hjelmsleva, Ýe zarówno plan ekspresji rozumiany jako forma, jak
i plan ekspresji widziany jako substancja dajà si´ sprowadziç do czystych relacji,
znajduje potwierdzenie w licznych naukach. Lecz prawda jednej nauki, np. mikro-
biologii, nie musi byç prawdà nauki innej, np. semiotyki kultury. Fakt, iÝ kaÝde cia-
"o w okreÊlonej perspektywie przedstawia si´ jako uk"ad relacyjny, nie oznacza,
iÝ relacyjnoÊç owa narzuca si´ uwadze odbiorcy tekstu kultury. Przeciwnie, stosun-
ki zwiàzków chemicznych czy stosunki poziomów materii Ýywej w organizmie,
gdyby nawet da"y si´ opisaç w uniwersalnym j´zyku informatyki przystosowanym
takÝe do opisu sztuki, nie interesujà odbiorcy dopóty, dopóki jest on widzem teatral-
nym, uczestnikiem rytua"u koÊcielnego czy lektorem tekstów zachowaniowych ota-
czajàcej go codziennoÊci. Byç moÝe poj´cie substancji przeciwstawiane wiàzkom
funkcji jest g"´boko nies"uszne z punktu widzenia czystej, ponadcz"owieczej abs-
trakcji. Wszelako abstrakcja czysta, budujàca si´ ponad ludzkim doÊwiadczeniem,
a ku takiej zmierza"y Prolegomena Hjelmsleva, nie toleruje równieÝ s"usznoÊci po-
j´cia kultura czy s"usznoÊci poj´ç sztuka i nie-sztuka . Semiologia zdehuma-
nizowana musia"aby teÝ, konsekwentnie, obaliç schemat Morrisa w tym schema-
cie znajduje si´ bowiem miejsce dla cz"owieka (z jego humanistycznymi niepo-
rzàdkami i rozwichrzeniami).
O tym, Ýe problematyka estetyczna rozwija si´ w nurcie semiotyki, nie trzeba dziÊ
nikogo przekonywaç. (Trzeba wszakÝe braç pod uwag´ teorie, które sugerujà, iÝ jest
to rozwój bezprawny i zanieczyszczajàcy pole kompetencji semiotycznych.)
Wsz´dzie tam, gdzie funkcjonujà nazwy systemów okreÊlajàcych w"asnà toÝsamoÊç
poprzez odr´bnoÊç materia"u, gdzie plakat jest plakatem, pieÊ’ pieÊnià, film filmem,
badacze wykraczajà poza Morrisa lub jak to czyni Umberto Eco w odniesieniu do
kodów wzrokowych modyfikujà analizowany tutaj schemat, rozróÝniajà odniesie-
nie znaku do przedmiotu, do interpretanta oraz do samego siebie (wymiar syntak-
tyczny nak"ada si´ na wymiar estetyczny). Substancja, z której wytworzone sà
oznaczniki, nie jest oboj´tna dla ich znacze’ i ich zwiàzków kontekstowych , pisze
Eco106. Owà nieoboj´tnioÊç substancji akcentowano wielokrotnie. Czy film jest
juÝ sztukà? zastanawia" si´ Jurij Tynianow w 1927 roku. Tak, gdyÝ Sztuka filmo-
wa ma juÝ w"asny materia" 107. Jan MukafiovskØ w artykule Sztuka jako fakt semio-
logiczny (1934) dowodzi", iÝ dzie"o sztuki jest znakiem autonomicznym, który s k
" a d a s i ´ z trzech elementów. Z dzie"a-rzeczy , z obiektu estetycznego i ze sto-
sunku do przedmiotu oznaczanego. Dzie"o-rzecz to substancja odpowiednio uksz-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
- Home
- Bray Libba Magiczny Krąg 01 Mroczny Sekret
- Redliński Edward Bzik prezydencki
- Parowski Maciej Pomóż swojej gwieÂździe
- PS39 Pan Samochodzik i Wynalazek Inśźyniera Rychnowskiego Olszakowski Tomasz
- jayhawkbb Quarterback Sneak
- John Grisham Wspolnik
- Howard Robert E Conan wśÂ‚adca miasta
- 1045. Catherine Mann SpeśÂ‚nione fantazje
- Dom Luka The Other S
- Grippando James Prawo śÂ‚aski
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- agatka34212.pev.pl